“Dijital Çağda Çocuk Olmak: Dijital Vatandaşlık, Üretken Zaman ve Sağlıklı Davranışlar”Paneli, Dijital Ebeveynlik ve Çocuk Gelişimi Konularına Işık Tuttu
Çocuk Bakımı ve Gençlik Hizmetleri Bölümü, Çocuk Gelişimi Programı tarafından düzenlenen “Dijital Çağda Çocuk Olmak: Dijital Vatandaşlık, Üretken Zaman ve Sağlıklı Davranışlar” başlıklı panel, geniş bir katılımla gerçekleştirildi. Panelde, dijitalleşmenin çocuk gelişimi üzerindeki etkileri, dijital ebeveynlik yaklaşımı ve dijital risklere karşı koruyucu stratejiler bilimsel bir çerçevede ele alındı.Panelin moderatörlüğünü, Çocuk Bakımı ve Gençlik Hizmetleri Bölümü öğretim elemanı Öğr. Gör. Meryem Esra ÖZTABAK yürüttü. Öztabak, açılış konuşmasında dijital dünyanın çocukların gelişimine etkilerini bilimsel bir bakış açısıyla ele alınacağına vurgu yaparak panelin akademik önemine dikkat çekti.
Programın ilk konuşmacısı Prof. Dr. Arzu ÖZYÜREK, “Dijital Çağda Çocuk Olmak” başlıklı sunumunda çocukların bilişsel ve sosyal gelişim süreçlerinde dijital dünyanın oluşturduğu fırsatları ve riskleri değerlendirdi. Çocukların dijital dünyaya artık “misafir” değil, doğrudan bu dünyanın “yerlisi” olarak doğduğunu belirten Özyürek, erken yaşlarda sağlıklı dijital alışkanlıkların kazandırılmasının önemine dikkat çekti.
Panelde ikinci konuşmacı olarak yer alan Dr. Öğr. Üyesi İsa ÖZKAN ise “Davranış Problemleri ve Dijital Riskler” temalı sunumunda dijital bağımlılık, siber zorbalık, uygunsuz içeriklere maruz kalma, çevrimiçi istismar ve tüketici riskleri gibi temel başlıkları ele aldı. Sunumda özellikle dijital oyunlardaki “loot box” mekanikleri, çevrimiçi istismar süreçleri, mavi ışığın uyku üzerindeki etkileri ve gençlerde beden memnuniyetsizliği gibi güncel riskler bilimsel verilerle aktarıldı.
Özkan ayrıca sunumda yer alan Ebeveyn Paylaşımı (Sharenting), Goldilocks hipotezi, ekran süresi önerileri ve dijital güvenlik kuralları gibi bölümlerle ailelere uygulanabilir öneriler sundu. “Dijital dünya ne tamamen bir tehdit ne de tamamen bir fırsattır; önemli olan çocuğun gelişim özelliklerine uygun, kontrollü ve bilinçli bir kullanımın oluşturulmasıdır.” ifadeleriyle ebeveyn tutumlarının belirleyici rolünü vurguladı. Katılımcılar, sunumlar boyunca hem akademik hem de pratik öneriler içeren kapsamlı verilerle bilgilendirildi.
Etkinlik, protokol üyeleri, akademisyenler ve öğrencilerin yoğun ilgisiyle tamamlandı. Panel sonunda konuşmacılara teşekkür belgesi takdim edildi.









